W dniach 6 i 7 lipca na terenie bazy RAF w Waddington, po raz kolejny, odbył się RAF Waddington International Airshow. Jest to jedna z największych w Wielkiej Brytanii imprez tego rodzaju. W tym roku sprzedano aż ponad 125 tysięcy biletów na te pokazy.
Pogoda byla przepiękna. Cały dzień słonecznie, ale dla fotografujących pierwsze cztery godziny były koszmarem, ze wględu na słońce prosto w obiektywy. Jakoś trzeba było sobie radzić i robić zdjęcia. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło :)
Wstęp na teren imprezy był możliwy już od godziny ósmej, ale dopiero od godziny dziesiątej zaczęły sie loty. Do tej godziny moża było pozwiedzać wystawę statyczną.
Niestety, wystawa statyczna byla tak wielka, ze nie zdazylem wszystkiego zwiedzic.
O dziesiatej rano, jako pierwszy na pasie, pokazal sie Bombardier Sentinel R.1, aby wzbic sie w swoj pozegnalny lot.
Zaraz po nim kolowal,wzniosl sie w powietrze i wyladowal E-3D Sentry
W miedzyczasie dolatywaly na lotnisko Alpha Jety francuskiej grupy akrobatycznej Patrouille de France
Po nich na niebie pokazala sie ekipa skoczkow Royal Falcons skaczaca z Cessny 208 Caravan I
Po kilku minutach przerwy swoje pokazy zaczela Belgian Air Force na F-16AM
Po wspanialym pokazie mozliwosci F-16 do pokazuw przygotowywala sie grupa Royal Jordanian Falcons na Extra EA 300LP i w miedzyczasie ladowala reszta Alpha Jetow.
Po nich na pasie stanela Panavia Tornado, ktora razem z grupa Battle of Britain Memory Flight, z okazji 70 rocznicy nalotu na Mohne Eder i Sorpe Dams w Niemczech w Zaglebiu Ruhry, gdzie dokonano udanego zniszczenia tam slawnymi skaczacymi bombami. Grupa BBMF pokazala sie na samolotach Lancaster, Spitfire i Hurricane.
Pozniej w niebo wzbil sie Scottish Aviation Bulldog T.1
W trakcie jego lotow do pokazow przygotowywala sie grupa Red Gnat Display Team na Folland Gnat T.1
Kiedy Red Gnat byli w powietrzu, na plyte lotniska przycholowano Avro Vulcana B.2 w celu zatankowania i przygotowania do lotu
Na niebie pokazal sie Sbach 300 XTREME relamujacy firme Breitling
W trakcie jego krotkiego przelotu do startu i pokazow przykolowal Tucano T.1 w specjalnym malowaniu pustynnym z roku 1940
Kolejny show byl w wykonaniu Royal Navy Merlin HM2
Za chwile mieli przyleciec Red Arrows, ale przed nimi pokazal sie team The Blades na Extra 300
No i sa i w dodatku nie sami. Towarzysza Sentinelowi w jego ostatnim locie.
Show must go on!!!
Vulcan to the sky.... Prawda jest, ze gdy startuje Vulcan, to w samochodach wlaczja sie autoalarmy. Jego start robi wrazenie....
Dla uspokojenia bebenkow nastepny na niebie byl Royal Navy Augusta Westland Lynx HMA8
Niestety, nie pozwolono uszom zbyt dlugo odpoczywac, gdyz ze swoimi dopalaczami w niebo wzbil sie F-16C Turk Hava Kuvvetleri - Turkish Air Force, latajacy czasami na granicy predkosci dzwieku, poniwaz kiedy przelatywal na loww pass-ie dopiero po chwili bylo go slychac....
Czasami nad glowami przelatywaly Aerospatiale AS.350BB Squirrel HT1 Defence Helicopter Flying School
Po kolejnej efce przyszedl czas ma Czech Air Force na maszynie JAS-39C Gripen
A teraz, latajaca trumna, jak ja na niego mowie, czyli Boeing Vertol Chinook CH-47D HC.2
Po nim, prosto z RAF Coninsby, przylecial Eurofighter Typhoon
Typhoon odlecial jak rakieta w kosmos i po kilku minutach mozna juz bylo podziwiac zdolnosci Army Air Corps na Apache AH1
Na pokazach byli takze Szwedzi z ekipa Swedish Air Force Historic Flight. Jako pierwszego, w niebo poslali SAAB-a 105 SK 60. Bardzo cicha i wolna maszynka...
Oczwiscie na takiej imprezie nie moze byc za dlugo cicho i na pasie pojawil sie, znay chyba wszystkim, F-16AM z Royal Netherlands Air Force
Kolejny Czech na pasie na Aero L-159A ALCA
Po AERO czas na nastepna retro maszyne za Szwecji: SAAB AJS 37 Viggen
I ostatnia maszynka z SAF Historic Flight, SAAB J-29F Tunnan. Taka pokraka, a z dopalaczem
I na zakonczenie dnia, Patrouille de France na maszynach Alpha Jet
Niektorzy sie nudzili
ale wiekszosc pracowala.
Na tym koniec, ale za dwa tygodnie Royal International Air Tatoo
Pozdrawiam wszystkich z Wielkiej Brytanii.
Robert C. Ossowski
proffoto