Klaus Wehrmann jest kapitanem latającym na samolotach typu Boeing 737, pracującym dla airberlin już od dziesięciu lat. Od 2012 roku przekazuje on swoją wiedzę jako trener latania oszczędnego pod względem zużycia paliwa.
Panie Wehrmann, jest pan jednym z pierwszych trenerów latania oszczędnego pod względem zużycia paliwa w airberlin. Dlaczego zdecydował się pan na uczestnictwo w programie dokształcającym?
Zmniejszenie zużycia paliwa i związana z nim redukcja emisji CO2 jest w interesie nas wszystkich. Wpływa to na zmniejszenie obciążenia środowiska, redukcję zużycia paliw kopalnych oraz oczywiście prowadzi do finansowych oszczędności dla linii lotniczej. My piloci mamy wiele możliwości na oszczędzenie paliwa, i ja chciałbym się do tego przyczynić. A ponieważ udział w programie jest dobrowolny, wszyscy uczestnicy są bardzo zmotywowani. Dodatkowo zauważyłem, , że piloci, którzy jeszcze nie wzięli w nim udziału, zaczynają się nim obecnie bardzo interesować.
W jaki sposób można zaoszczędzić paliwo podczas latania?
Piloci mają wiele możliwości na oszczędzenie paliwa, zarówno przed, podczas lotu, jak i po wylądowaniu. Przed wylotem możemy na przykład korzystać z prądu lądowego zamiast uruchamiania turbiny pomocniczej znajdującej się w tyle samolotu, która może zaopatrywać samolot w energię elektryczną, gdy silniki są wyłączone. Dodatkowo, pod koniec lotu stopniowe opadanie jest w miarę możliwości najlepszą metodą na zmniejszenie zużycia paliwa. Dalszy potencjał oszczędności oferuje tzw. „single engine taxi”, kiedy to samolot porusza się z pasu lądowania do bramki korzystając z tylko jednego silnika. Nawet jeśli metody te przynoszą podczas jednego lotu czasem tylko nieznaczne oszczędności, ogólne oszczędności wynikające z wielu lotów, podczas których stosowane są te kroki, mogą robić ogromną różnicę.
Piloci muszą mieć jednocześnie na oku wiele rzeczy. Czy latanie oszczędne pod względem zużycia paliwa jest dodatkowym obciążeniem?
Nie, wcale. Chodzi raczej o to, aby odpowiednio dopasować swoje regularne czynności wykonywane codziennie w kokpicie do technik oszczędnego latania. Ze względu na postęp techniczny piloci i tak stale uczestniczą w szkoleniach i są w związku z tym przyzwyczajeni do przestawiania się na nowe metody. Dzięki temu elementy latania oszczędnego pod względem zużycia paliwa także szybko stają się rutyną.
Kup bilety lotnicze w bardzo dobrych cenach na tripsta.pl
Tło:
W 2012 roku, linia airberlin wyszkoliła 60 pilotów na trenerów oszczędnego latania, którzy przekazali swoją wiedzę około 280 pilotom podczas lotów treningowych. airberlin dalej oferuje obecnie wszystkim swoim pilotom możliwość uczestnictwa w treningu. Po teoretycznym szkoleniu internetowym piloci mają możliwość zastosowania nowych metod podczas lotu treningowego odbywanego razem z trenerem oszczędnego latania. Nie chodzi o to, aby tankować mniej paliwa, ale o to, aby zużywać mniej zatankowanego paliwa. Trenerzy latania oszczędnego pod względem zużycia paliwa są ważnym elementem programu „Ekologiczne latanie” linii airberlin. W 2012 roku, druga co do wielkości linia lotnicza w Niemczech, osiągnęła już nowy rekord zużywając średnio 3,4 litra na 100 przelatanych pasażerokilometrów.
Źródło: airberlin
Foto: airberlin