Frima Airbus Defence and Space zademonstrowała po raz pierwszy samolot PZL 130 Orlik MPT (Multi Purpose Trainer). Jest to nowa, wyposażona w szklany kokpit wersja dwumiejscowej maszyny. Samolot jest zmodernizowaną wersją Orlika TC II Garmin, eksploatowanego przez Polskie Siły Powietrzne. Prezentacja samolotu odbyła się w zakładach na Okęciu w obecności wysokich rangą przedstawicieli administracji państwowej i sił zbrojnych.
Orlik MPT oferuje parametry lotu i systemy kluczowe dla szkolenia pilotów wojskowych w XXI wieku, a także znacznie niższe koszty w porównaniu z innymi maszynami tej klasy. Modernizacja skupiona na zintegrowanym „szklanym kokpicie” i dodatkowych systemach znacznie zwiększa zakres zastosowań w nauce pilotażu, umożliwiając podstawowe szkolenie taktyczne oraz wprowadzenie do szkolenia bojowego. Efektywność, niskie koszty godziny lotu oraz duży zakres możliwości szkoleniowych oferowanych przez Orlik, dają mu szansę sukcesu na rynku międzynarodowym.
Kup bilet lotniczy na tripsta.pl
We wrześniu 2011 r. firma Airbus Defence and Space (poprzednio Airbus Military EADS PZL), Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) oraz inne polskie instytucje podpisały umowy dotyczące modernizacji Orlika TC II do nowej wersji MPT. Zainwestowane w opracowanie prototypu Orlika MPT środki sięgnęły 40 mln złotych. Nowa wersja wchodzi w fazę testów, aby następnie uzyskać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Lepsze osiągi i wyposażenie samolotu Orlik MPT oferują ekonomiczne rozwiązanie do szkolenia podstawowego i średniozaawansowanego zgodnie z potrzebami światowych sił powietrznych. Globalna flota samolotów szkoleniowo-treningowych liczy około 10 000 maszyn a prognoza popytu na nowe samoloty szkoleniowe sięga 16040 nowych turbośmigłowców w ciągu następnych dziesięciu lat.
Tanich noclegów szukamy na: HotelsCombined.com
Informacje o samolocie szkoleniowym PZL Orlik
Wielozadaniowy samolot szkolno-treningowy PZL 130 Orlik, oferowany przez Airbus Defence and Space, to dwumiejscowa maszyna, nadająca się do prowadzenia szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i zaawansowanym. Jest to unowocześniona wersja modelu TC I/TCII, eksploatowanego przez Siły Powietrze RP. Bazując na doświadczeniu operacyjnym, nową wersję wyposażono w liczne usprawnienia i modyfikacje, które trafiły wcześniej do floty TC II, zgodnie z umową na konwersję z TC I do wersji TC II Garmin. Są to: nowe, wydajniejsze skrzydło, nowy silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6-25C o mocy 750 koni mechanicznych (550 kW), z czteropłatowym śmigłem Hartzell, a także dodatkowe systemy awioniki (VOR/ILS/GPS/COM). Dzięki tym ulepszeniom samoloty Orlik TC II Garmin charakteryzują się lepszą efektywnością, wydajnością i potencjałem operacyjnym.
Samoloty Orlik TC I i TC II Garmin, eksploatowane przez Siły Powietrzne RP, to solidne maszyny przystosowane do realizacji wielu różnych misji szkoleniowych, spełniające wymogi współczesnego lotnictwa. Równolegle trwają modyfikacje systemu konserwacyjnego, polegające na odejściu od okresowych przeglądów na rzecz planu przeglądów warunkowych, które znacząco zmniejszają koszty operacyjne i poprawiają elastyczność floty.
O firmie Airbus Defence and Space
Airbus Defence and Space to oddział Airbus Group utworzony z połączenia działalności Cassidian, Astrium i Airbus Military. Oddział ten jest europejskim liderem branży obronnej i kosmicznej, drugą największą firmą kosmiczną świata oraz jednym z dziesięciu największych przedsiębiorstw przemysłu obronnego na świecie. Zatrudnia około 40 tys. pracowników i generuje przychody rzędu 14 mld euro rocznie.
Źródło: Airbus Defence
Foto: Airbus Defence