Benzynowy DA42 z certyfikatem

1 post / 0 new
pawi
Portret użytkownika pawi
Offline
Dołączył:: 03/05/2009
Posty: 4848
Benzynowy DA42 z certyfikatem

Z Kanady nadeszła nowa, dobra wiadomość, dla wielbicieli dwusilnikowych Diamondów. Miejscowe władze lotnicze wydały certyfikat dla modelu DA42 L360, napędzanego silnikami benzynowymi Lycoming IO-360.

Austriacka Diamond Aircraft od 2004 sprzedaje dwusilnikowe, 4-osobowe DA42. Samolot wykonany w dużej mierze z kompozytów i dysponujący sporą prędkością (ponad 350 km/h) oraz zasięgiem (ponad 1600 km), zaanektował 80% rynku dwusilnikowych samolotów tłokowych. Do 2008 wytwórnia dostarczyła odbiorcom ponad 500 egz.

Ta doskonała passa zakończyła się jednak w momencie bankructwa producenta silników, oszczędnych turbodiesli rodziny Centurion (1,7 oraz 2 l), wywodzących się z samochodowych konstrukcji Mercedesa i Volkswagena – niemieckiego Thielert AG. Zakłady Diamonda w Kanadzie przerwały produkcję DA42, czekając na pojawienie się nowych jednostek napędowych.

Ostatecznie zdecydowano się na dwie opcje: montaż rozwijanego przez spółkę-córkę Diamonda turbodiesla Austro Engine AE300 oraz sprawdzony, benzynowy silniki Lycominga rodziny IO-360.

Ostatecznie, już w marcu bieżącego roku, europejskie władze lotnicze wydały certyfikat dla DA42, napędzanego AE300 (zobacz: Diesle wracają na rynek). Miesiąc później tak skonfigurowany samolot trafił do pierwszego klienta – w Szwecji. Dostawy na rynek amerykański planowane są na połowę 2010.

Nieco szybciej mogą tam jednak trafić samoloty, wyposażone w silniki Lycominga. Zapewnia to kanadyjski certyfikat. Upadek Thielerta przyspieszył prace nad zastosowaniem w DA42 silnika benzynowego. Diamond przygotowywał się bowiem do poszerzenia swojej oferty już od dłuższego czasu. Tym bardziej, że prototyp samolotu była napędzany kilka lat temu właśnie takim silnikiem.

Kanadyjski certyfikat pozwala również na zastępowanie silników diesla w starych samolotach. Problem dotyczy szczególnie najstarszych maszyn, wyposażonych w 1,7-litorwe Centuriony, dla których obecnie brakuje części zamiennych.

Jakby tego było mało, wiele wskazuje na to, że do rynkowej gry wróci Thielert, występujący obecnie pod nazwą Centurion. Jego szef, Bruno M. Kubler, zarządzający masą upadłościową przedsiębiorstwa Thielert, zapowiedział w kwietniu powtórne uruchomienie produkcji, w tym modeli Centurionów o pojemności 1,7 oraz 2.0.

Źródło: Altair.com.pl
Foto: Diamond Aircraft





___________________________________________________________________________________


PriceRadar Image Banner 468 x 6016
Samouczek - czyli jak zacząć zabawę ze wstawianiem swoich zdjęć na forum