Obrona konwoju morskiego przed atakami okrętu podwodnego oraz wsparcie morskich operacji specjalnych to główne zadania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej podczas manewrów Okrętowej Grupy Zadaniowej na Bałtyku. W trakcie kończących się dzisiaj ćwiczeń z udziałem jednostek 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża po raz pierwszy doszło do współpracy patrolowej Bryzy z francuskim samolotem Rafale.
Przez dwa dni (21 i 22 maja) załogi śmigłowców SH-2G, Mi-14PŁ oraz samolotów patrolowych Bryza wspierały okręty doskonalące elementy działań wykorzystywanych w operacji osłony morskich szlaków komunikacyjnych. Do głównych zadań lotnictwa należało patrolowanie akwenów znajdujących się poza zasięgiem środków rozpoznania elektronicznego okrętów, osłona strategicznego konwoju morskiego przed atakami okrętu podwodnego oraz wsparcie działań antyterrorystycznych i antypirackich. W trakcie osłony działań abordażowych z udziałem komandosów Wojsk Specjalnych załogę śmigłowca pokładowego SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach wspierał śmigłowiec Mi-24 z 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim.
>>> Pamiętajcie! Tanich noclegów szukamy na: HotelsCombined <<<
Wczoraj po raz pierwszy doszło również do współpracy załogi patrolowej Bryzy z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego ze stacjonującym w Malborku francuskim samolotem Rafale. W tym epizodzie ćwiczenia zadaniem załogi Bryzy z Siemirowic było rozpoznanie jednostek nawodnych w wyznaczonym rejonie i przekazanie danych umożliwiających przeprowadzenie ataku.
W skład Okrętowych Grup Zadaniowych weszły jednostki 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża: fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko”, okręt podwodny ORP „Sokół”, okręty transportowo – minowe ORP „Gniezno” i ORP „Poznań”, trałowce ORP „Nakło”, ORP „Sarbsko” i ORP „Necko” oraz zbiornikowce Z-1 i Z-8.
Marynarka Wojenna ma kluczowe znaczenie dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu niezbędnej dla funkcjonowania niezakłóconego transportu i handlu morskiego. Na Morzu Bałtyckim codziennie przebywa od 2 do 3 tysięcy różnego rodzaju jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W 2013 roku w polskich portach przeładowano aż 70 milionów ton ładunków. Dlatego właśnie scenariusze ćwiczeń Okrętowych Grup Zadaniowych skupiają się głównie na doskonaleniu działań wykorzystywanych w operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznacza odcięcie od ważnych źródeł zaopatrywania. Tego typu manewry obejmują zwykle współpracę okrętów, lotnictwa morskiego i jednostek specjalnych na rzecz doskonalenia zdolności do przeciwdziałania atakom z powietrza, atakom okrętów nawodnych i podwodnych oraz doskonalenia zdolności do prowadzenia operacji przeciwminowych, antyterrorystycznych, antypirackich, stabilizacyjnych czy humanitarnych.
>>> Kup bilet lotniczy na tripsta.pl <<<
Źródło: kmdr ppor. Czesław Cichy/BLMW
Foto: Mirosław Gawroński/aviateam.pl; Piotr Leoniak