Witam przez miesiąc brakowało mi internetu w związku z przeprowadzką ale teraz czas ruszyć z miejsca. Okazja nadarzyła się ostatniego weekendu, ponieważ po długim oczekiwaniu (po 10 latach) otwarto wreszcie Nordwest Landenbahn (07L/25) dzięki niemu ilość operacji we FRA (starty i lądowania) ma wzrosnąć do 120 na godzinę.
Jednak sama budowa trwała niecałe dwa lata (!!) kilka lata zajęło Fraportowi (właścicielowi lotniska) procesowanie się ze zwolennikami ciszy i ekologi - pod topór poszło 162 hektary lasu a dookoła teren jest gęsto zaludniony więc walka była zażarta i budowa została okupiona wieloma ograniczeniami (najgłośniejszy to zakaz lotów nocnych).
Dlatego też nowy pas ma długość zaledwie 2800 metrów i nie spotkamy na nim B747 i A380, co może zmniejszyć znaczenie na mapie odwiedzanych miejsc we FRA dla każdego kto odwiedza to lotnisko dla króla i królowej przestworzy.
Przyznam, że spędziliśmy dwa słoneczne dni w poszukiwaniu i testowaniu nowych miejscówek i krótki wypad na starszą część lotniska była dla nas jak przyjazd do FRA z np Hahn, mniejszy ruch i brak Jumbo zrobił swoje. Jednak dla każdego poszukiwacza ciekawych ujęć i nowych tematów lotniczych, których jak wiadomo zawsze i na każdym lotnisku po pewnym czasie brakuje, lotnisko we Frankfurcie nad Menem wzbogaciło się o kilka nowych ciekawych miejsc.
Ale do rzeczy, myślę, że to pierwszy tak obszerny opis nowych miejsc do spottingu w internecie, więc drogi sky-watcher.pl doceń to
Problemem, na pewno tymczasowym jest planowanie podróży w oparciu o mapy satelitarne, ponieaważ nie są one na tyle odświerzone by było na nich widać nowy pas startowy. W poszukiwaniach pomogą więc tylko i wyłącznie nazwy ulic.
Aby dojechać do niżej opisanych miejsc trzeba kierować się na lotnisko w stronę Terminala1 autostradą A3 i kierować się dalej w kierunku Toru 31 ulicą Airportring jest to ta sama droga, która wcześniej jak i teraz prowadziła do miejscówki na Westbahnie RWY18 tyle, że musimy skręcić w ulice Okrifteler, gdzie po przejechaniu mostu nad A3 zobaczymy rzędy zaparkowanych aut a na wprost budynek straży pożarnej a za nim sam pas startowy. Po lewej stronie znajdziemy improwizowany parking i lepiej zaparkować tam niż narażać się na spotkanie z policją.
Punkt 1
Pierwsze miejsce z parkingu jest dość oddalone, więc czeka nas chwila spacerku pomiędzy pasem a autostradą w pasie leśnym. Polecał bym jednak pojechać dalej przez tunel pod pasem i skręcić w lewo w ulicę Professor-Staudinger-str i tam szukać miejsca do parkowania pod koniec pasa by przejść z drabinką na drugą stronę, gdzie nie będzie nam przeszkadzało słońce. Drabina powinna być niestety dłuższa niż trzy stopnie, wysoka na około 1,5m lub więcej. Aluminiowy nowoczesny płot definitywnie przekreśla inne sposoby fotografowania. Oto kilka przykładów ujęć wykonanych w tamtym miejscu, niestety bez drabinki, ratując się zwalonymi w pobliżu pniami drzew, dość niewygodnymi i niestabilnymi (adrenalinka i cyrkowe umiejętności balansowania ciałem)
Niestety miejsce w którym samoloty dotykają płyty i zaczynają hamować jest wyżej niż zewnętrzna część terenu więc nie ma najmniejszych szans na fotografie, jednak tylko w przypadku ruchu na 07 ale o tym później.
W dniu w którym robiliśmy te zdjęcia ruch odbywał się (i odbywa się nadal) od strony zachodniej a więc na 07L
Jak już napisałem największe samoloty jakie możemy spotkać na tym pasie to B777, A330 i A340
Pierwsze z nowych ujęć we FRA nieco z tyłu ale też efektownie
Palimy gumę!
W tym miejscu wystarcza już 100mm ale czemu nie użyć większej ogniskowej
Jak widać im większa drabina tym mniej płota na zdjęciu (korzeń, z którego robiłem zdjęcia, wznosił mnie na ok 1,6m)
Punkt 2
Kiedy wysiądziemy z auta na wyżej opisanym parkingu przy straży pożarnej, musimy się kierować w prawą str (na wschód) za płotem zobaczymy pole treningowe dla strażaków, idąc dalej ok 500m blisko płotu dojdziemy do górki, która wznosi się ponad poziom płotu, wiec nie potrzebujemy tutaj drabinki a raczej krzesełko W tym miejscu przy ruchu 07 będziemy mogli obserwować wytracające prędkość maszyny i jeżeli tylko szczęście pozwoli zjeżdżające na taxi w stronę mostu i terminala blisko naszej miejscówki.
Jak na razie metodą domniemania można powiedzieć, że gdy rozpocznie się ruch na 25 będziemy świadkami efektownych spotkań kół samolotów z nawierzchnią lotniska Ale na razie to przyszłość, skupmy się na tym co można zobaczyć w pierwszych dniach działania pasa.
Nowy widok we FRA blisko kołujące maszyny zjeżdżające na terminale
Jeżeli samolot wytraci odpowiednio wcześnie prędkość jest bardzo możliwe, że zostanie skierowany na pierwszy zjazd Taxiway i będziemy mogli go podziwiać z bliska
Nawet szeroki kadłub może się załapać na taką sytuacje więc frajda z oczekiwania jest
Jak zawsze w moich relacjach nie może zabraknąć akcentu patriotycznego, bardzo miły pan pilot oderwał się od standardowych czynności i znalazł czas by nam pomachać, miło
Wreszcie można podziwiać hamowanie także we Frankfurcie
Jeżeli jednak maszyna jest nadal rozpędzona to i tak możemy to ładnie pokazać tym bardziej jeśli sprzyja nam słońce (w tym przypadku zachodzące)
A tutaj już seria z 28 października z RWY25
Jeśli opis komuś pomoże to bardzo się ciesze, obiecuje też aktualizować go w ramach przyszłych wypadów, zmiennych warunków (wiatr) i nowych ciekawych maszyn A może odwiedzający zauważą coś ciekawego lub zechcą się pochwalić swoimi zdjęciami, oczywiście zapraszam!
Pan_samolocik,zdjęcia i opis super.Może niedługo skorzystam,jeśli nie zabłądzę
Kto pyta nie błądzi Zapraszam