Lotnictwo marynarki wojennej Chile – Armada de Chile zdecydowało się na kompletne odmłodzenie floty samolotów patrolowych i rozpoznawczo-bojowych dużego zasięgu poprzez zakup europejskich C-295 MPA.
Trzy ostatnie amerykańskie maszyny patrolowe – Lockheed UP-3A Orion zostaną wkrótce wycofane z eksploatacji. Zastąpią je europejskie EADS CASA C-295 MPA Persuadery.
Pierwszą partię 3 Persuaderów zamówiono w sierpniu 2007, płacąc za nie 105 mln dolarów. Maszyny mają zostać dostarczone już wkrótce – na przełomie 2009/2010. Obecnie El Comando de Operationes Navales – dowództwo operacji morskich, któremu podlega strukturalnie lotnictwo morskie – Aviacion Naval, zdecydowało się nabyć drugą partię trzech C-295 MPA. Umożliwia to harmonogram wydzielania na cele modernizacji sił zbrojnych kolejnych transz pieniędzy pochodzących z dochodów państwa z eksportu miedzi.
Do wypełnienia planu kompletnej modernizacji parku samolotowego lotnictwa morskiego dużego zasięgu pozostaje jeszcze zamówienie dwóch maszyn. Pełny zakres zamierzenia obejmuje bowiem skompletowanie eskadry 8 C-295 MPA. 4 samoloty dostarczone mają zostać w wariancie bojowym z systemami samoobrony aktywnej i pasywnej, a także z trzema pylonami do przenoszenia uzbrojenia podwieszanego pod każdym skrzydłem. Armada de Chile życzy sobie przystosowania ich do przenoszenia torped lotniczych do zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, a także do odpalania z nich amerykańskich pocisków przeciwokrętowych AGM-84 Harpoon.
Trzy dalsze chilijskie Persuadery przeznaczone mają być do misji patrolowych i zwiadowczych. Wszystkie mają zostać wyposażone w zintegrowany system dowodzenia i zarządzania lotami – FIST, sprzężony z radarem APS-143C (V)3 o zasięgu 200 mil z syntetycznym obrazem akwenu morskiego, czy patrolowanego terenu oraz ze zdalnie kierowaną wieżyczką systemu FLIR Star Safire i laserem pomiaru odległości.
Ostatni – ósmy C-295 floty chilijskiej będzie maszyną czysto transportową.
Źródło: Altair.com.pl Na podstawie informacji Santiago Rivasa
Foto: Wikimedia Commons