Deutsche Lufthansa AG postawiła sobie za cel odzyskanie pozycji benchmarku, a dzięki temu umocnienie roli lidera pierwszego wyboru dla klientów, pracowników, inwestorów i partnerów.
Firma ujawniła właśnie szeroki zakres działań, które pozwolą osiągnąć większe korzyści z kontynuacji wzrostu na globalnym rynku podróży lotniczych. Obejmują one nowe platformy i produkty, zarówno w zakresie usług międzykontynentalnych, jak i europejskich, rozszerzone partnerstwo z Air China, jeszcze większy nacisk na jakość i innowacje oraz bardziej efektywne struktury i procesy w ramach całej grupy.
“Globalny rynek transportu lotniczego nadal rośnie.” – powiedział Carsten Spohr, Członek Rady Nadzorczej i Prezes Zarządu Deutsche Lufthansa AG. „Ale w dynamicznym i wrażliwym cenowo segmencie rynku, nasze obecnie działające platformy pozwalają nam na eksploatację wzrostu jedynie w ograniczonym zakresie, szczególnie w obliczu zbyt sztywnych struktur kosztowych. Dlatego szukamy nowych obszarów wzrostu, kreatywnie i innowacyjnie redefiniując nasze produkty i usługi, zarówno w obszarze lotniczym, jak i – w szczególności – w innych obszarach z nim związanych. Naszym celem do roku 2020, jest wzrost zysków z działalności biznesowej, naszych nowych platform i naszych firm usługowych z obecnego poziomu 30% do 40% całkowitego strumienia zysków.”
“Nie chcemy być sterowani zmianami zachodzącymi w sektorze lotniczym: chcemy być ponad tymi zmianami.” – kontynuował Spohr. „Takie podejście wymaga jednak śmiałych kroków naprzód: na rynku, na którym działamy, nie ma miejsca na półśrodki.
W przeszłości Lufthansa Group często wyznaczała w standardy dla całej branży. I nie widzę powodu, dla którego nie mielibyśmy robić tego w przyszłości. Dysponujemy przecież najlepszymi z możliwych fundamentów, aby to osiągnąć - jesteśmy bardzo zróżnicowaną grupą lotniczą z silnymi markami, dysponujemy bazą bardzo lojalnych klientów i możemy też liczyć na wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy są obiektem zazdrości naszych konkurentów.”
Tanie bilety lotnicze kupicie na tripsta.pl
“Nasz trwający obecnie program SCORE dobrze przygotował nas do zmian.” – dodał Spohr. „Naszym celem jest teraz wykorzystanie stworzonych narzędzi do budowania korporacyjnej przyszłości. Prace obejmowały zdefiniowanie siedem ‘obszarów działań’ – nie tylko jeśli chodzi o pozycję na rynku, ale także w zakresie wewnętrznych struktur i procesów – które pozwolą Grupie w pełniejszy i bardziej owocny sposób wykorzystywać jej mocne strony i zasoby. Priorytet stanowią wspomniane ‘obszary działań’, które wpłyną na nową koncepcję wzrostu i rozwoju Grupy, kluczowe kwestie dotyczące innowacji i jakości. Jednak poprawa konkurencyjności nadal pozostaje aktualnym i ważnym tematem.”
“Fundamentalne zadanie programu SCORE – kontynuacja redukcji kosztów – musi trwać również po jego zakończeniu zaplanowanym na rok 2015.” – podkreślił Spohr. „Będziemy traktować tą kwestię jako kluczową w ramach całej Grupy. Musimy nieustannie generować nowe pomysły aby podnosić zyskowność, zaostrzyć naszą przewagę konkurencyjną i utrzymać pozycję lidera pierwszego wyboru dla naszych pasażerów.”
Nowe koncepcje wzrostu
Lufthansa Group będzie wprowadzać nowe platformy z konkurencyjnymi kosztowo strukturami, aby zapewnić maksymalne korzyści z dalszego wzrostu w sektorze lotniczym. Obecny multibrandowy system z portami przesiadkowymi we Frankfurcie, Monachium, Zurychu, Wiedniu i Brukseli, zostanie uzupełniony o wielopłaszczyznową platformę „WINGS” na wszystkich rynkach europejskich. Nowa koncepcja „WINGS”, która będzie czerpać z sukcesu koncepcji Germanwings, będzie dedykowana w szczególności szybko rozwijającemu się segmentowi prywatnego transportu lotniczego. Grupa będzie wykorzystywać nową markę WINGS aby powiązać różne platformy podróży point-to-point (docelowych). Rozważane jest także rozszerzenie koncepcji na usługi międzykontynentalne.
Połączenie europejskich członków rodziny WINGS – krok, który będzie dotyczyć również Germanwings – pozwoli na optymalizację zarządzania wszystkimi operacjami. Dzięki Germanwings, Lufthansa dokończy również proces transferu wszystkich połączeń nie biegnących przez porty przesiadkowe we Frankfurcie i Monachium. Proces ma być zakończony wiosną przyszłego roku. Flota Germanwings zostanie także powiększona do 60 maszyn.
Eurowings, jako pierwsza platforma, pozwoli Lufthansa Group rozwinąć konkurencyjny produkt na rynku europejskim. Wymagania redukcji kosztów nie mogą być spełnione przy eksploatacji wykorzystywanej obecnie floty Bombardierów CRJ, dlatego będą one zastąpione A320. Eurowings będzie korzystać z maksymalnie 23 Airbusów A320, usługi zostaną wprowadzone na rynek wiosną 2015 roku. Pierwszą bazą Eurowings poza Niemcami, będzie szwajcarska Bazylea. Flota przewoźnika będzie wzbogacona o dodatkowe dwa do czterech Airbusy A320. Pierwsze połączenia powinny się rozpocząć na początku przyszłego roku.
Lufthansa Group planuje także stworzenie nowej platformy międzykontynentalnej pod szyldem WINGS, przeznaczonej dla segmentu ekonomicznego podróży prywatnych. Obecnie trwają analizy, mające wykazać, czy projekt ten powinien być realizowany samodzielnie, czy z partnerami – jako kolejna opcja, obecnie prowadzone są zaawansowane negocjacje z Turkish Airlines. W początkowej fazie nowa platforma międzykontynentalna oparta będzie na flocie stopniowo rozbudowywanej do siedmiu Boeingów 767 lub Airbusów A330, a początek jej działania planowany jest na zimę 2015.
Tanich noclegów szukacie na Otel.com oraz hotels.com.
W kolejnych krokach, spółka Lufthansa Passenger Airlines analizuje, w jakim stopniu możliwe jest obniżenie kosztów operacyjnych jej dziewięciu maszyn Airbus A340, zarówno na nowych trasach, jak i tych, które mogą być potencjalnie zamknięte. Trwają negocjacje z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, mające na celu osiągnięcie niezbędnej redukcji kosztów.
Ostateczne decyzje na temat długoterminowego rozwoju nowych platform i formuł zostaną podjęte na podstawie oceny ich rentowności i reakcji rynku.
Ponadto, Lufthansa intensywnie pracuje nad rozwojem obustronnych programów partnerskich z innymi przewoźnikami. Najświeższym przykładem jest podpisane ostatnio porozumienie z dotychczasowym partnerem w ramach sojuszu Star Alliance, liniami Air China, którego celem jest bliższa współpraca zarówno w zakresie usług remontowych, jak i przewozów pasażerskich, a ostatecznie zawiązanie pełnej umowy na zasadach joint-venture. Jasno określonym celem Lufthansy jest zaoferowanie klientom na czterech największych rynkach poza rynkami macierzystymi, najlepszej możliwej oferty we współpracy z lokalnymi partnerami.
Lufthansa Group będzie też przeznaczać znaczące środki na rozwój swoich przedsiębiorstw usługowych. Wiodące na świecie spółki Lufthansa Technik oraz LSG Sky Chefs, skorzystają też na rozwoju licznych konkurentów Lufthansy, zwłaszcza przewoźników z regionu Zatoki Perskiej, służąc jako naturalne zabezpieczenie na konkurencyjnym rynku globalnym.
Lufthansa Technik i LSG Sky Chefs poczynią inwestycje mające na celu rozwój działalności, ze szczególną orientacją na rynki azjatyckie i amerykański. LSG Sky Chefs planuje także rozwój na rynkach poza sektorem lotniczym, takich jak np. katering kolejowy. Także w programie Miles&More spodziewane są dalsze zmiany nakierowane na wzrost – program lojalnościowy Lufthansa Group zostanie przemodelowany tak, aby zwiększyć jego atrakcyjność dla pasażerów podróżujących nieco rzadziej i dać więcej opcji zdobywania mil oraz ich wymiany.
Jakość i innowacyjność
Jakość oraz innowacyjność są priorytetami Lufthansa Group. Członek Rady Nadzorczej i Prezes Zarządu Deutsche Lufthansa AG Carsten Spohr będzie osobiście odpowiedzialny za planowany rozwój w zakresie obu obszarów. Lufthansa planuje do roku 2020 zainwestować 500 milionów euro we wdrażanie innowacji w obrębie całej Grupy. Te plany obejmują takie inicjatywy jak „Lufthansa Innovation Hub” stworzony w tym roku w Berlinie – projekt z pogranicza działalności start-up i technologii cyfrowej, a także „fundusz innowacyjny”, który zostanie ustanowiony, aby wspierać rozwój nowych, obiecujących pomysłów, pochodzących zarówno z samej Grupy, jak i z jej otoczenia.
Lufthansa zamierza nie tylko zostać pierwszym pięciogwiazdkowym przewoźnikiem z Zachodu, ale też celuje w pozycję lidera jakości we wszystkich obszarach działalności. Dalsze podniesienie jakości będzie oznaczać m.in. większy stopień personalizacji produktów i usług, mający na celu potrojenie do roku 2020 obecnych dochodów z usług dodatkowych.
Perspektywy
Pomimo szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego, Lufthansa Group podtrzymuje prognozy na lata 2014 i 2015. Zarząd spodziewa się zysku operacyjnego na poziomie ok. 1 mld. euro w roku obecnym lub 1,3 miliarda euro po uwzględnieniu czynników jednorazowych.
Niezwłocznie podjęty zostanie szereg działań strukturalnych, które umożliwią realizację celów finansowych na lata 2014 i 2015. Dlatego też Lufthansa Passenger Airlines zredukuje planowany wzrost oferowanych miejsc o ponad 50% w stosunku do pierwotnych planów i wycofa pięć maszyn z sieci europejskiej oraz trzy z tras międzykontynentalnych w zimowym rozkładzie 2014/15. Zredukowane zostanie także oferowanie usług Lufthansa Cargo w rozkładzie zimowym – wycofane zostaną dwie maszyny transportowe Boeing MD-11.
Zarząd Lufthansy jest przekonany, że pakiet zaplanowanych działań przyczyni się do skutecznego zagwarantowania rentowności Grupy i jej dalszego pomyślnego rozwoju.
Podsumowanie
-
Cel największej na świecie grupy lotniczej: odzyskanie pozycji wiodącej w branży oraz wzmocnienie roli lidera pierwszego wyboru dla klientów, pracowników, inwestorów i partnerów
-
Optymalizacja struktury, jakości i innowacji w celu uzyskania większej efektywności działania na rynku korzyści z rozwoju na rynku
-
Nowe platformy i produkty zaplanowane na trasy międzykontynentalne i rynek europejski
-
Nowy „Lufthansa Innovation Hub” mający powstać w Berlinie
-
Intensyfikacja partnerstwa z Air China jako zakończenie joint-ventures na największych rynkach poza Niemcami
-
Potwierdzone prognozy na lata 2014 i 2015
Źródło: Lufthansa
Foto: Fotograf Płock Paweł Jakubowski