Zgodnie z rekomendacjami Zarządu Deutsche Lufthansa AG, na czele którego stoi Dr Christoph Franz, podczas wczorajszego posiedzenia Rada Nadzorcza zaakceptowała zamówienie 59 ultranowoczesnych maszyn dla Grupy. Flotę Grupy Lufthansa wzbogaci 37 maszyn typu Boeing 777-9X i 25 Airbusów A350-900. Pierwsze z maszyn zostaną dostarczone na początku 2016 roku. Starsze Boeingi 747-400 i Airbusy A340-300 zostaną wycofane z użytku do 2015 roku. Nowe maszyny będą stopniowo zastępować obecną flotę Lufthansy.
Wartość zamówienia Grupy Lufthansa wynosi 14 miliardów euro po cenach katalogowych i jest największym w historii przemysłu niemieckiego w sektorze prywatnym. „Ta inwestycja zabezpiecza ok. 13 tys. miejsc pracy w samej Lufthansie i wiele tysięcy dla naszych partnerów lotniczych oraz poddostawców” – powiedział Christoph Franz, Prezes Zarządu Grupy Lufthansa, wyjaśniając makroekonomiczną skalą inwestycji podczas konferencji prasowej we Frankfurcie.
Inwestycje w nowe technologie, efektywność i komfort pasażerów stanowią kontynuację trwającej już modernizacji floty wszystkich przewoźników należących do Grupy. Lufthansa wykonuje operacje lotnicze 107 maszynami szerokokadłubowymi, wśród których znajduje się 10 ultranowoczesnych Airbusów A380, 9 Boeingów 747-8 oraz 18 Airbusów A330-300. Flota obejmuje także Airbusy A340 (48 maszyn) i Boeingi 747-400 (22 maszyny). Dodatkowo, należący do Grupy przewoźnicy Swiss i Austrian Airlines również dysponują maszynami szerokokadłubowymi, odpowiednio: 31 i 12. Celem jest redukcja liczby różnych modeli i zróżnicowania floty w segmencie przewozów pasażerskich oraz zastąpienie istniejącej floty najnowocześniejszą. W marcu Grupa zaakceptowała zamówienie 100 maszyn krótkiego i średniego zasięgu. Zamówienie obejmowało 6 nowych Boeingów 777-300ER dla linii Swiss, które mają zastąpić starsze Airbusy A340-300.
Udowodniona efektywność – zysk dla środowiska, zysk dla Lufthansy
“Niższe zużycie paliwa, redukcja emisji CO2 i hałasu: zamówione maszyny pozwolą nam zwiększyć wydajność i wejść do klasy 2 litrów” – dodał Christoph Franz. Żaden inny model nie będzie tak ekonomiczny w użyciu jak A350-900 i Boeing 777-9X pod względem ilości paliwa zużytego na pasażera i na 100 pokonanych kilometrów. Zamówienie podkreśla zaangażowanie firmy w inwestycje w nowe technologie i troskę o ochronę środowiska. 59 nowych maszyn będzie spalać średnio 2,9 l paliwa na pasażera na każde 100 kilometrów. To ok. 25% mniej niż wynosi spalanie obecnie używanych maszyn, co pozwoli Grupie zredukować ślad węglowy. Koszty jednostkowe spadną o ok. 20% w porównaniu do poprzednich modeli.
Nowe samoloty będą wyposażone w ultranowoczesne, ciche silniki ogromnej mocy – w Airbusach A350 zamontowane będą silniki typu Rolls-Royce 'Trent XWB’, a w Boeingach 777-9X model General Electric 'GE-9X'. Będą one 30% cichsze niż obecnie używane.
Nowoczesne produkty na pokładzie dla poprawy komfortu podróży
“Oba modele samolotów mają znacznie szersze kabiny niż Airbus A340, dzięki czemu projektując wnętrza będziemy mogli poprawić komfort podróży naszych pasażerów – wyjaśnił Carsten Spohr, Członek Zarządu Grupy Lufthansa. „Pozytywne opinie klientów na temat Airbusa A380 i Boeinga 747-8 pokazują, że inwestycje w nowoczesną flotę są opłacalne” – dodał.
Zobowiązanie wobec Niemiec i Europy jako miejsca prowadzenia działalności
Zamówienie pokazuje zaangażowanie Lufthansy w tworzenie nowoczesnej floty, wykorzystującej wszelkie dostępne, innowacyjne technologie oraz znaczenie inwestycji w Niemczech i Europie – miejscu, w którym linie prowadzą działalność biznesową. „Każda maszyna typu Airbus A350 i Boeing 777 przyczynia się do rozwoju średniej wielkości firm w Niemczech” powiedział Christoph Franz, odnosząc się do makroekonomicznego znaczenia zamówienia.
W samej Lufthansie każda maszyna gwarantuje bezpośrednio ok. 220 miejsc pracy. 59 maszyn oznacza 13 tys. bezpośrednio powiązanych pracowników. Do tej liczby należy dodać ok. 100 miejsc pracy w portach lotniczych, na stanowiskach kontroli połączeń,
w firmach produkcyjnych, spedytorskich i wśród innych partnerów lotniczych. Zamówienie 59 nowych maszyn zapewni łącznie ok. 20 tys. miejsc pracy w Niemczech i Europie.
„To zamówienie zapewnia doskonałe perspektywy nie tylko firmie, ale także naszym pracownikom na całym świecie” – skomentował Carsten Spohr. Według niego mniej więcej połowa wykonywanych przez pracowników prac przy maszynie jest realizowana przez załogę. Pozostałe dzielą się na obsługę pasażerską, catering, utrzymanie i konserwację maszyn oraz – proporcjonalnie – na niezbędne procesy zarządcze, realizowane przez pracowników działów sprzedaży, marketingu i kontrolingu.
295 nowych samolotów od 2013 do 2025
Grupa Lufthansa przechodzi obecnie gruntowną restrukturyzację. Obejmuje ona rozwój innowacyjnych modeli biznesowych, takich jak np. wdrożony w nowych liniach Germanwings, a także restrukturyzację wewnętrznych działań Grupy w zakresie zakupów, finansów i HR. „Poprzez program SCORE, który implementujemy od 2012, tworzymy warunki strategiczne i finansowe, niezbędne przy tego typu inwestycji” – wyjaśnił Christoph Franz. Maszyny zostaną zakupione z rezerw finansowych Grupy oraz dzięki zewnętrznym umowom dotyczącym finansowania.
Łącznie z poprzednim zamówieniem, które zostało złożone w marcu tego roku, Grupa wprowadzi do floty 295 fabrycznie nowych samolotów o łącznej wartości 36 miliardów euro. Zostaną one dostarczone do 2025 roku.
Źródło: Lufthansa
Foto: Lufthansa