MIG 21

1 post / 0 new
jackt
Offline
Dołączył:: 26/06/2009
Posty: 77
MIG 21

PhotobucketPhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
Fotki wykonane na terenie WSOSP w Dęblinie oraz na terenie bazy 1elt w Mińsku Mazowieckim /wszystkie mojego autorstwa poza fotka na której jestem ja i MIG-zrobiona przez Gosię/.
MiG-21 (ros. МиГ-21) – radziecki samolot myśliwski skonstruowany w latach 50. XX wieku w biurze konstrukcyjnym MiG (OKB, ros. ОКБ МиГ) przez Artioma Mikojana i Michaiła Guriewicza. Ze względu na swoją sylwetkę dorobił się wśród pilotów nazwy ołówek.
MiG-21 produkowany był na radzieckiej licencji w Czechosłowacji i Indiach. Planowano uruchomienie produkcji licencyjnej w Polsce pod oznaczeniem Lim-7. Jego chińska kopia nosi oznaczenie J-7 (F-7 w wersji eksportowej). Używały go 34 państwa: kraje Układu Warszawskiego: (Bułgaria, Czechosłowacja, NRD, Polska, Rumunia, Węgry, ZSRR), Afganistan, Angola, Bangladesz, Egipt, Etiopia, Finlandia, Indie, Indonezja, Irak, Jemen, Jugosławia, Korea Północna, Kuba, Laos, Madagaskar, Mozambik, Nigeria, Somalia, Sudan, Syria, Tanzania, Wietnam, Zambia i Zimbabwe. oraz po rozpadzie UW: Chorwacja, Republika Federalna Niemiec.
Przez ponad 3 dekady podstawowy samolot myśliwski w Polsce. Ostatni masowo zakupiony samolot bojowy dla Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej (WOPK, WL, WLOP, SP RP). W latach 1961-1980 zakupiono 581 sztuk w 10 wersjach (MiG-21F-13, MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21M, MiG-21R, MiG-21MF, MiG-21bis, MiG-21U, MiG-21US, MiG-21UM). Najnowocześniejsza z wersji używana była w dwu jednostkach: 9 plm i 34 plm, przekształconym potem w DMW. 64 samoloty zostały dostarczone w latach 1979-1981, łącznie z samolotami nowszej generacji, na wyposażenie trzech pułków nadmorskich.
Definitywnie wycofany z eksploatacji w polskich Siłach Powietrznych 1 stycznia 2004 roku. 3.elt 1.01.2004 r. o godz 8.00 zakończyła Dyżur Bojowy w systemie OP NATO na samolotach MiG-21 bis i to był już prawdziwy koniec długiej służby MiG-21 w Polskim Lotnictwie Wojskowym.
MiGa-21 używano w Wietnamie i był tam jednym z najbardziej zaawansowanych samolotów myśliwskich, jednak z powodu niskiej nośności podskrzydłowych węzłów uzbrojenia wielu weteranów północno-wietnamskich preferowało latanie samolotem MiG-19.
Zastosowanie skrzydeł w układzie delta umożliwiło stworzenie w ZSRR pierwszej udanej konstrukcji łączącej cechy samolotu myśliwskiego i przechwytującego. MiG-21 był lekkim myśliwcem zdolnym osiągnąć prędkość 2 machów używając równocześnie stosunkowo niewielkiej mocy silnika turboodrzutowego. To czyniło go porównywalnym do amerykańskiego F-104 lub francuskiego Dassault Mirage III.
Samolot był również intensywnie wykorzystywany w latach 60. i 70. w konflikcie na Bliskim Wschodzie przez siły powietrzne Egiptu, Syrii i Iraku przeciwko Izraelowi. Maszynę zdeklasował tam nowocześniejszy F-15 (zaprojektowany początkowo do walki z radzieckim MiG-25), nabyty przez Izrael w latach 70. Jednym z największych użytkowników MiG 21, szczególnie po jego powodzeniu w wojnie Indyjsko-Pakistańskiej w 1971 roku, były Indyjskie Siły Powietrzne. Samolot był również użyty pod koniec 1999 roku podczas walk o Kargil ze średnim skutkiem.
MiGa-21 wykorzystywano również we wczesnych etapach wojny w Afganistanie do działań wsparcia wojsk lądowych i rozpoznania (MiG-21R). Został wkrótce zastąpiony przez nowocześniejsze MiGa-23, MiGa-27 oraz Su-22M3.
Jednoosobowy (wersje MiG-21U, MiG-21US, MiG-21UM oraz chińskie "JJ" i "FT" dwuosobowe) samolot o konstrukcji półskorupowej z duraluminium, płacie w konfiguracji delta, ze skosem natarcia +57°, z wlotem powietrza na nosie. Fotel wyrzucany, podwozie z kołem przednim, chowane.
Państwo ZSRR
Producent MiG
Typ samolot myśliwski
Konstrukcja duralowa, półskorupowa,
płat delta o skosie 57°
Załoga 1 pilot
Historia
Data oblotu 14 czerwca 1956
Lata produkcji 1959-1990
Dane techniczne
Napęd turboodrzutowy Tumański R-11F2S-300
Moc 38,7 kN (60,6 kN z dopalaniem)
Wymiary
Rozpiętość 7,15 m
Długość 13,46 m
Wysokość 4,10 m
Powierzchnia nośna 23 m²
Masa
Własna 5350 kg
Startowa 8950 kg
Zapas paliwa 2600 l
Osiągi
Prędkość maksymalna 2130 km/h (2,05 Ma)
Prędkość minimalna 270 km/h
Prędkość wznoszenia 120 m/s
Pułap 19 000 m
Zasięg 1100 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 × działko GSz-23 kal. 23 mm
opis; wikipedia





___________________________________________________________________________________

j