Teledyne Continental Motors (TCM) przeprowadziła test zużycia paliwa swojego nowego silnika IOF240 FADEC, o mocy 125 KM, zamontowanego w Diamondzie DA20. Średnie spalanie to 19,5 l/h.
Próbę przeprowadzono na dystansie 1255 km, lecąc z Mobile Downtown Airport w Mobile, w stanie Alabama do Craig Municipal Airport w Jacksonville, na Florydzie i z powrotem. W pierwszej fazie próby, lecąc z wiatrem osiągnięto spalanie rzędu 15l/h. W drugą stronę pilot musiał się zmierzyć z przeciwnym wiatrem i unikać chmur burzowych.
Wynik 19 l/h lotu osiągnięto przy średniej prędkości 203 km/h, a więc niższej, niż prędkość przelotowa DA20, obliczana na 256 km/h. Przy takiej prędkości producent samolotu, Diamond Aircraft podaje średnie zużycie 21 l benzyny lotniczej LO100 na godzinę.
Próba nie miała więc większego znaczenia praktycznego. Silniki ze sterowaniem elektronicznym są bardziej wydajne, niż klasyczne, nie dają jednak skokowo mniejszego zużycia paliwa. Próba miała więc znaczenie przede wszystkim marketingowe.
Z drugiej jednak strony koszty paliwa stały się w ostatnim czasie w USA istotną składową użytkowania samolotów tłokowych. Z tego powodu tradycyjni producenci coraz bardziej obawiają się konkurencji europejskich turbodiesli i inwestują w nowoczesne technologie, przyczyniające się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Źródło: Altair.com.pl
Foto: Diamond Aircraft