Program 3 Pikniku Lotniczego
Piknik został podzielony na dwa bloki po ok. 3,5 godzinne bloki. Pierwszy zaczyna się o 10 drugi 13.30 Harmonogram przewiduje powtórzenie po sobie pokazów w obydwu blokach, ale w lotnictwie o wszystkim decyduje pogoda.
Planowany rozkład występów:
Blok I godz. 10.00
10 min otwarcie - prowadzący Pan Tadeusz Sznuk, Goście
40 min blok modelarski - prezentować się będą modelarze kosmiczni (modele rakiet) , modelarze z modelami zdalnie sterowanymi samolotów i śmigłowców
30 min paralotniarze i motolotniarze- (pokaz zależny od pogody) pokaz paralotni starujących za wyciągarką, oraz z napędem, pokaz motolotni.
20 min skoczkowie Przewidziany udział 3 skoczków.
35 min szybownicy – Pokaz startu na dwuholu, akrobacja szybowcowa SZD-59 ACRO, najnowszy nabytek Aeroklubu Polskiego, pilotowany przez Pana Mężyka z Aeroklubu ROW Rybnik
Samoloty historyczne
15 min JN Curtiss „Jenny” http://pl.wikipedia.org/wiki/Curtiss_JN-4
Curtiss JN-4 (znany również jako Curtiss Jenny) - dwupłatowy samolot treningowy i bojowy produkowany podczas I wojny światowej przez firmę Curtiss z Hammondsport w Nowym Jorku, później Curtiss Aeroplane and Motor Company. Firma połączyła w nim najlepsze cechy modeli J i N, i w 1915 r. zaczęła produkować nowy samolot o oznaczeniu JN czyli "Jenny". Samolot ten odznaczał się dobrą zwrotnością i posiadał miejsce dla dwóch pilotów. Wyprodukowano ok. 6813 samolotów tego typu w rożnych wersjach i po zakończeniu I wojny światowej setki takich maszyn sprzedano dla lotnictwa cywilnego, gdzie używano ich aż do 1930 roku.
Obecnie w Polsce lata jedna replika tego samolotu o nr rej. SP-SHUF.
15 min css 13 „Kukuruźnik” http://pl.wikipedia.org/wiki/CSS-13
Samolot CSS-13 był dwumiejscowym samolotem wielozdaniowym, dwupłatem o konstrukcji mieszanej, podwozie klasyczne, dwugoleniowe – stałe, Napęd silnik gwiazdowy. CSS-13 – polski samolot wielozadaniowy, zaprojektowany i zbudowany w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie na podstawie licencji radzieckiego samolotu Po-2.
Pierwsze nowe samoloty skierowano do jednostek lotniczych i szkół wojskowych już w 1949 roku. W pierwszej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku samoloty CSS-13 stanowiły podstawowy samolot w eskadrach i kluczach łącznikowych wojsko lotniczych. Stosowano wersje: łącznikową wyposażoną w podwójny układ sterowniczy, bombową z wziernikiem w dolnym prawym skrzydle do namierzania celownikiem oraz z zamkami bombowymi pod płatem i umieszczonym na grzbiecie kadłuba, z tyłu za drugą kabiną na stojaku, ruchomym karabinem maszynowym. Oprócz wojsk lotniczych samoloty CSS-13 były używane w jednostkach lotniczych Marynarki Wojennej oraz w Wojskach Ochrony Pogranicza do patrolowania granicy państwa.
W latach 1953 – 1955 Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatowały 20 samolotów CSS-13 przystosowane do celów rolniczych (opylanie upraw i lasów). W aeroklubach samoloty CSS-13 wykorzystywano w latach sześćdziesiątych do szkolenia w pilotażu, do lotów treningowych, holowania szybowców, lotów dyspozycyjnych, wywożenia skoczków spadochronowych.
Samoloty CSS-13 były użytkowane w lotnictwie polskim do 1978 roku.
15 min Tiger Moth http://pl.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Tiger_Moth
Samolot De Havilland DH-82A Mk II Tiger Moth był dwumiejscowym samolotem szkolnym w układzie dwupłatu o konstrukcji mieszanej, kabina odkryta. Podwozie klasyczne – stałe. Napęd: silnik rzędowy tłokowy. Uzbrojenie – nie posiadał.
Ze względu na swoje właściwości pilotażowe w czerwcu 1934 roku również polskie Ministerstwo Komunikacji zakupiło w Wielkiej Brytanii jeden samolot De Havilland DH-82 Tiger Moth. W Polsce otrzymał on cywilne numer rejestracyjny SP-AMX i w przeszedł próby testowe w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa w Warszawie, a następnie był tam eksploatowany.
Następnie w 1940 roku polscy piloci w Wielkiej Brytanii na tych samolotach przechodzili loty kontrolne w ośrodkach w Old Sarum i East Chrum. Potem szkoląc się według programów obowiązujących w RAF szkolili się na tych samolotach i to w szkołach brytyjskich jak również polskich szkołach na terenie Anglii. Ogółem do końca II wojny światowej na samolotach De Havilland Tiger Moth przeszło przeszkolenie I stopnia 1665 polskich pilotów.
Samoloty De Havilland DH-82A Tiger Moth były również stosowane w polskich dywizjonach m.in. 300, 304, 309 i 315 jako samoloty pomocnicze.
15 min Jak 18 http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-18
Jak-18 (ros. Як-18) - samolot szkolny wyprodukowany na zamówienie lotnictwa radzieckiego, skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa. Samolot ten to rozwinięcie konstrukcji samolotu szkolno-treningowego UT-2L.
Jak-18 to jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji i poszyciu płóciennym (tylko obudowa silnika jest skorupowa), wyposażony w chowane podwozie, przestawialny skok śmigła i owiewkę zamykającą kabinę. Jak-18 szybko stał się podstawowym sprzętem szkolnym armii i aeroklubów (DOSAAF), gdzie zastąpił przestarzałe samoloty Po-2 oraz UT-2.
W lotnictwie polskim pierwsze, Jaki-18 pojawiły się w 1949 w szkole lotniczej w Dęblinie, a w 1952 trafiły do Radomia, gdzie stosowano je do końca lat 50. W aeroklubach pierwszy Jak-18 pojawił się w listopadzie 1951, następne trafiły tam w 1957, a kolejne zostały przekazane przez lotnictwo wojskowe w 1958 i 1960. Pojedyncze egzemplarze Jaków przetrwały do początku lat 80.
15 min Skybolt http://www.marekszufa.com/polski/superskybolt.html i Piper Cub
20 min grupa akrobacyjna „Żelazny” http://www.zelazny.azl.pl/
AZL Żelazny – grupa akrobacyjna Aeroklubu Ziemi Lubuskiej powstała w 2000 roku, często występująca podczas pokazów lotniczych w Polsce i za granicą. Zespół korzysta z czerwono-białych samolotów Zlin Z-526 i Z-50. Nazwa zespołu pochodzi od nazwy jej pierwszego sponsora.
Blok II rozpoczyna się o 13.30 jest powtórzeniem pierwszego.
Przez cały czas trwania imprezy organizujemy przeloty widokowe legendarnym „Antkiem” http://pl.wikipedia.org/wiki/An-2
Źródło: http://www.aeroklubplock.com/
Zapraszam wszystkich chętnych do Płocka - 20 czerwca 2009r.
Gwarantuję bardzo dobry gorący obiad :=)
Będę na lotnisku od 7.30 !
___________________________________________________________________________________
Samouczek - czyli jak zacząć zabawę ze wstawianiem swoich zdjęć na forum