Już za nieco ponad dwa tygodnie niebo nad Gdynią przetną smugi rozpędzonych samolotów wyścigowych. Za ich sterami usiądzie 12 najlepszych na świecie pilotów klasy Master oraz 6 pretendentów klasy Challenger. Wśród nich jedyny Polak w stawce – Łukasz Czepiela. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race, pierwsza tej skali impreza lotnicza w Polsce, zadebiutuje już 26 i 27 lipca w sercu Gdyni. Wstęp wolny!
WYŚCIG, A NIE POKAZ
Udając się nad gdyńskie morze warto bliżej przyjrzeć się tej podniebnej rywalizacji, która w tym sezonie, po trzyletniej przerwie, powróciła do światowego kalendarza FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza). Przede wszystkim należy podkreślić, że Red Bull Air Race to nie są „pokazy lotnicze”, ”akrobacje” lub „air show”. To nowatorska formuła wyścigów lotniczych w randze Mistrzostw Świata, w której o wygranej decyduje tylko najbardziej obiektywne kryterium – czas przelotu. Nie są też przyznawane żadne noty za styl.
TOR
Piloci ścigają się po torze, który wyznaczają wypełnione sprężonym powietrzem pylony o wysokości 25 m. Stożkowate słupy tworzą powietrzne bramki lub szykany, pomiędzy którymi musi przelecieć pilot. Gdyński tor zostanie wytyczony na akwenie Zatoki Gdańskiej w pobliżu plaży miejskiej i Bulwaru Nadmorskiego, a pylony będą zainstalowane na zakotwiczonych w wodzie barkach. Tkanina, z których są wykonane przypomina materiał wykorzystywany do produkcji ultra lekkich żagli (spinakerów) i jest w górnej jego części o 40% lżejsza od standardowego papieru z drukarki. Przy każdym kontakcie maszyny z pylonem – z uwagi na olbrzymią różnicę ciśnień – materiał natychmiast pęka nie powodując zagrożenia dla pilota. Obsługa trasy potrzebuje średnio ok. 90 sekund na wymianę pylonu.
SAMOLOTY
Łączna długość gdyńskiej trasy wyścigu to ok. 6 km (2 okrążenia). Piloci szacują, że będą potrzebowali zaledwie około 1,5 minuty na jej pokonanie. Jak to możliwe? Duża moc silnika, wysoki moment obrotowy oraz bardzo mała waga samolotu tworzą z niego prawdziwego demona prędkości. Do rywalizacji w Red Bull Air Race w klasie Master dopuszczono trzy modele samolotów: Edge 540, MXS-R oraz Corvous Racer 540. Samoloty różnią się konstrukcją kadłuba oraz skrzydeł, do produkcji których wykorzystano stal oraz włókno węglowe, ale mają dokładnie taki sam silnik oraz śmigło. Ustandaryzowanie jednostki napędowej zrównuje szanse pilotów. Maksymalna prędkość samolotów (w zależności od modelu) waha się od 425 km/h do 444 km/h, a ich wyczynowa konstrukcja pozwala nawet na latanie… tyłem. Podczas rywalizacji prędkość maksymalną ograniczono do 370 km/h lecz mimo to Red Bull Air Race pozostaje najszybszym sportem motorowym na świecie! W kategorii Challenger Cup piloci rywalizują na samolotach Extra E-330LX.
Tanich noclegów szukacie na Otel.com oraz hotels.com.
PILOCI
W Gdyni zobaczymy łącznie 18 pilotów: 12 w klasie Master oraz 6 w klasie Challenger. By wystartować w klasie Master należy posiadać tzw. nieograniczoną superlicencję, którą przyznaje Komisja Red Bull Air Race. Piloci rywalizujący w Challenger Cup legitymują się superlicencją, która jest natomiast ograniczona. Zdobywają ją po pomyślnym zaliczeniu specjalnego Obozu Kwalifikacyjnego.
W obu przypadkach piloci rekrutowani są spośród zawodników, którzy mają na swym koncie wyjątkowe osiągniecia w lotnictwie sportowym. Oprócz znakomitych umiejętności w pilotażu, każdy zawodnik musi być również w świetnej formie fizycznej. Podczas najbardziej ciasnych manewrów wartość przeciążeń dochodzi nawet do 10G.
ZASADY
Oficjalny weekend wyścigowy rozpocznie się 26 lipca w sobotę. Tego dnia odbędą się treningi pilotów obu klas. Zawodnicy kategorii Master powalczą dodatkowo w kwalifikacjach o najlepszą pozycję startową przed niedzielnymi wyścigami. Piloci klasy Challenger – w tym nasz zawodnik Łukasz Czepiela – po zakończeniu treningu przystąpią w sobotę do decydujących przelotów i walki o wygraną.
Piloci nie rywalizują bezpośrednio. Podczas sesji lotniczej na torze może znajdować się tylko jeden zawodnik. O wyniku decyduje najlepszy czas zanotowany podczas dwóch kolejnych okrążeń. Sędziowie mogą zmienić końcowy wynik poprzez dodanie karnych sekund. Czas dolicza się w sytuacji, w której zawodnik popełni błąd np. przelatując zbyt wysoko podczas pokonywania bramki powietrznej lub ustawiając samolot w nieodpowiedniej pozycji. Karne sekundy grożą również za brak uruchomienia specjalnej maszyny wytwarzającej dym, dzięki której na ziemi lepiej widać pokonany tor przelotu. W przypadku złamania przepisów dot. bezpieczeństwa lotu kary są dużo bardziej dotkliwe i sprowadzają się do dyskwalifikacji.
WEEKEND PEŁEN EMOCJI
Wśród dopingującej pilotów publiczności będą m.in. Adam Małysz z Rafałem Martonem, Jacek Czachor, Maciek Janowski, bracia Godziek, Tadek Błażusiak czy Zbyszek Bartman. Nie zabraknie także osób ze sceny kultury – w piątek na plaży miejskiej zagrają: Brodka i Zalef, a w sobotę Ifi Ude i Kamp!.
Wstęp na Red Bull Air Race jest bezpłatny, ale w sprzedaży dostępne są także bilety do stref specjalnych. Więcej informacji na temat miejsc biletowanych można znaleźć na stronie redbullairrace.ebilet.pl
Tanie bilety lotnicze kupicie na tripsta.pl
HARMONOGRAM RED BULL AIR RACE W GDYNI
Piątek, 25 lipca 2014
19.00 Zalef – koncert Red Bull Tour Bus
20:30 Brodka – koncert Red Bull Tour Bus
Sobota, 26 lipca 2014
13.00 Otwarcie imprezy
13:50 Treningi - klasa Masters
15:55 Wyścig - klasa Challengers
17:05 Kwalifikacje - klasa Masters
19:00 Ifi Ude – koncert Red Bull Tour Bus
20:30 Kamp! – koncert Red Bull Tour Bus
Niedziela, 27 lipca 2014
13:00 Rozpoczęcie imprezy
13.15 Atrakcje otwierające imprezę
15:20 Wyścig klasa Masters - TOP 12
16:25 Wyścig klasa Masters - SUPER 8
17:10 Wyścig klasa Masters - FINAL 4
KALENDARZ WYŚCIGÓW RED BULL AIR RACE 2014
-
Abu Dhabi, Zjednoczone Emiraty Arabskie 28 lutego / 1 marca
-
Rovinj, Chorwacja 12/13 kwietnia
-
Kuala Lumpur/Putrajaya, Malezja 17 / 18 maja
-
Gdynia, Polska 26 / 27 lipca
-
Ascot, Wielka Brytania 16 / 17 sierpnia
-
Dallas/Fort Worth, USA 6 / 7 września
-
Las Vegas, USA 11 / 12 października
-
Chiny 1 / 2 listopada
Źródło: Red Bull Air Race
Foto: Fotograf Płock Paweł Jakubowski