Służby techniczne Lotniska Chopina zakończyły przygotowania sprzętu do zimowego utrzymania lotniska. Warszawski port dysponuje najnowocześniejszym w Polsce sprzętem do odśnieżania i jest w stanie zapewnić utrzymanie ciągłości ruchu samolotów nawet przy obfitych opadach.
Do Akcji Zima w sezonie 2013/14 Służba Utrzymania Lotniska przystępuje z dziesięcioma nowymi zestawami odśnieżającymi MB2041/Øveraasen (każdy zestaw składa się z pługa lemieszowego o szerokości roboczej 6,8 m zamontowanego na ciągniku MB, holowanej oczyszczarki Overaasen RS400 ze szczotką czyszczącą i silną dmuchawą) oraz dużą zraszarką Damman o znacznie lepszych parametrach technicznych od wcześniej używanego sprzętu. Pozwala to na oczyszczanie dróg startowych w jednym przejeździe w ciągu zaledwie 25-30 min. Płyty postojowe i drogi kołowania odśnieżane będą sześcioma zestawami starszego typu oraz dedykowanymi do pracy na PPS-ach 5 oczyszczarkami kompaktowymi . Ponadto do dyspozycji Służby Utrzymania Lotniska jest jeszcze 41 innych maszyn i urządzeń.
- Do obsługi tego sprzętu mamy przygotowaną grupę wszechstronnie wyszkolonych, przygotowanych i co ważne zaangażowanych pracowników. Do kolejnej zimy jesteśmy dobrze przygotowani i zapewniam, że podejmiemy wszystkie możliwe i zależne od nas działania aby pasażerowie i towary przewożeni samolotami docierali i odlatywali z Warszawy na czas i bez zakłóceń – mówi Jan Michalak, Szef Służby Utrzymania Lotniska.
W przewidywaniu warunków atmosferycznych na lotnisku pomaga jeden z najnowocześniejszych w Europie systemów typu Ice Alert. Składa się na niego sześć stacji pomiarowych rozmieszczonych na obydwu drogach startowych. Każda z nich jest wyposażona w unikalne w skali światowej i opatentowane aktywne zespoły czujników stanu nawierzchni (BOSO i ARCTIS) oraz analizatory gromadzonych danych. Prognozują one z dużym prawdopodobieństwem termin wystąpienia oblodzenie nawierzchni. Jest to możliwe dzięki komputerowej (automatycznej) analizie wielu parametrów m.in. temperatury powietrza, nawierzchni, wilgotności nawierzchni, wilgotności względnej powietrza, ilości i rodzaju opadów atmosferycznych itp.
W sezonie zimowym 2012/13 utrzymanie lotniska kosztowało rekordową kwotę ponad 20,5 mln zł. Opady śniegu zanotowano w ciągu 60 dni (pierwsze 27 października, ostatnie 5 kwietnia). To niemal dwukrotnie więcej niż w sezonie 2011/12. Bardzo duża była również liczba dni z przypadkiem przejścia temperatury przez 0 st. C (68), przy spadku temperatury wilgotne nawierzchnie wymagają zabezpieczenia środkami chemicznymi.
Trudne warunki pogodowe spowodowały zużycie rekordowej ilości środków chemicznych do odladzania. Od października do kwietnia zużytych zostało ponad 3,1 tys. ton środków płynnych i stałych (wszystkie środki są ekologiczne, neutralne dla środowiska), niemal tyle samo ile w ciągu dwóch poprzednich sezonów zimowych łącznie.
- Tak trudnej zimy nie pamiętam odkąd tu pracuję. A to już ponad 30 lat – mówi Wiktor Ziemiński, dyrektor Biura Technicznego Lotniska Chopina. – Warto jednak podkreślić, że mimo ekstremalnych warunków nasze lotnisko ani na chwilę nie przestało działać i przez cały sezon zimowy bez przerwy było gotowe do przyjmowania i obsługi samolotów.
Źródło: Lotnisko Chopina w Warszawie
Foto: Marcin Sikorzak / sky-watcher.pl