WILCZE LASKI: I ZACHODNIOPOMORSKI FESTYN LOTNICZY 2010 JUŻ W TEN WEEKEND

1 post / 0 new
pawi
Portret użytkownika pawi
Offline
Dołączył:: 03/05/2009
Posty: 4848
WILCZE LASKI: I ZACHODNIOPOMORSKI FESTYN LOTNICZY 2010 JUŻ W TEN WEEKEND

Jak już Państwa informowaliśmy na łamach naszego portalu, dnia 7 i 8 sierpnia 2010r. odbędzie się I Zachodniopomorski Festyn Lotniczy w Wilczych Laskach niedaleko Szczecinka. To niezwykle ciekawa lokalizacja - ze tylko względu na to, że w tym rejonie nie są organizowane pokazy lotnicze.

Na byłym lotnisku wojskowym w Wilczych Laskach koło Szczecinka, niegdyś pełniącym funkcje zapasowego lotniska dla bazy w Pile, a dziś doskonale zachowanym obiekcie z pasem betonowym o długości 2700 m  spodziewanych jest bardzo dużo osób. A czeka nich ogromna ilość atrakcji. Między innymi bedzię to kilkadziesiąt maszyn – samolotów i śmigłowców, statków ultralekkich oraz paralotni i motoparalotni. Szczególny nacisk organizatorzy pragną położyć na prezentację rodzimych konstrukcji lotniczych. Stąd, podczas imprezy odbędzie się pokaz premierowy DEDALA – nowego, polskiego samolotu ultralekkiego. Prócz tego, będzie można zobaczyć znane konstrukcje, m.in.: Aero AT-3, JK-05 JUNIORA i Cirrusa, Flight Design CTLS.

 

Dreszcz emocji wywoła samolot Super Skybolt – amerykański dwupłatowy samolot akrobacyjny, który przyleci do Wilczych Lasek aż z Krosna. W niedzielę – dzięki uprzejmości dyrekcji Lasów Państwowych z Piły i ze Szczecinka – publiczność będzie obserwowała pokaz gaszenia pożaru z użyciem samolotu PZL M-18 DROMADER i śmigłowca Mi-2.

Poniżej przedstawiamy Państwu szerzej nowy polski ultralekki samolot "DEDAL KB".

Mowa o nowej polskiej konstrukcji lotniczej – samolocie ultralekkim „DEDAL KB” skonstruowanym przez pana Kazimierza Barczewskiego, który osobiście zaprezentuje publiczności w Wilczych Laskach pierwszy prototyp tego wspaniałego samolotu.

„DEDAL” KB to jedna z bardzo niewielu rdzennie polskich konstrukcji lotniczych jaka w ostatnich latach powstała w naszym kraju. Dlatego też tym większego znaczenia nabiera fakt, że pierwszy publiczny pokaz tej nowej maszyny odbędzie się właśnie podczas festynu w  Wilczych Laskach.

Prezentowany w samolot to dwumiejscowy, całkowicie metalowy dolnopłat napędzany silnikiem Subaru  o mocy 100 KM. Samolot posiada stałe podwozie trójkołowe, przystosowane do operowania z niewielkich lotnisk trawiastych.

W procesie tworzenia tej konstrukcji główny nacisk położono na optymalne połączenie doskonałych osiągów, niewielkiej masy oraz ekonomiki użytkowania. Samolot posiada bardzo wygodną i obszerną kabinę dla dwóch pilotów, zapewniając świetną ergonomię podczas przelotów turystycznych na dłuższych trasach.

DEDAL to konstrukcja wszechstronna – skonfigurowana jako samolot szkolno-turystyczny, posiada podwójny zestaw sterów co umożliwia jego zastosowanie do szkolenia początkujących pilotów samolotów ultralekkich.

Projekt DEDAL od samego początku był innowacyjny i ukierunkowany na drobiazgową analizę potrzeb użytkowników. Konstruktor i jego zespół zdecydował się na udostępnienie pierwszego prototypu wielu doskonałym pilotom, którzy wypełniając specjalną ankietę przekazywali swoje uwagi i propozycje twórcom samolotu. Zmiany te były na bieżąco wdrażane a ich owocem będzie samolot DEDAL II, który stanie się wzorcem do produkcji seryjnej. Samolot DEDAL II został już z powodzeniem oblatany i kończy serię testów dopuszczających do użytkowania.  

Proces powstawania samolotu DEDAL to przykład możliwości niewielkiego zakładu produkcyjnego oraz dynamicznego zespołu specjalistów z branży lotniczej, wdrażających zaawansowane rozwiązania technologiczne przy ograniczonych możliwościach finansowych. Efekt jest co najmniej zadowalający – już pierwszy prototyp, ten który można zobaczyć w Wilczych Laskach, w całości spełnił pokładane w nim nadzieje. Zmiany i udoskonalenia jakie zostały wprowadzone w DEDALU II to tak naprawdę standaryzacja oraz dostosowanie konstrukcji do produkcji seryjnej.  Zarówno DEDAL KB jak i jego młodszy brat DEDAL II wyróżniają się elegancją i dopracowaniem aerodynamicznym płatowca, z bliska widać dbałość o wykonawstwo detali i przemyślane rozwiązania ułatwiające przyszłym użytkownikom jego eksploatację.

Pozostaje mieć nadzieję, że debiutująca konstrukcja zyska uznanie na rynku a podczas kolejnych edycji  Zachodniopomorskiego Festynu Lotniczego samoloty DEDAL przybędą w znacznie większej liczbie. Życzymy powodzenia konstruktorowi oraz wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania tej najnowszej polskiej konstrukcji lotniczej.

Dane techniczne samolotu  „DEDAL KB”:

Napęd: silnik tłokowy SUBARU EA 81 

Moc maksymalna:  95 KM

Rozpiętość skrzydeł - 9,1 m                                                                                            

Długość - 6 m

Rozpiętość statecznika poziomego  - 2,25 m                   

Wysokość - 2,30 m

Powierzchnia nośna - 9,25 m kw

Prędkość przelotowa - 190 km/h                                                                 

Prędkość maksymalna - 280 km/h                                                            

Dane techniczne samolotu  „DEDAL II” (model bis):

Napęd: silnik tłokowy Jabiru 

Moc maksymalna:  120 KM

Rozpiętość skrzydeł – 8,4 m                                                                                            

Długość - 6 m

Rozpiętość statecznika poziomego - 2,25 m                   

Wysokość - 2,30 m

Powierzchnia nośna  - 8,75 m kw

Prędkość przelotowa - 220 km/h                                                                 

Prędkość maksymalna - 280 km/h       

 

Więcej informacji o atrakcjach i organizatorach ZFL na www.zsl-flying.pl

 

Jeszcze raz serdecznie Państwa zapraszamy na lotnisko w Wilczych Laskach!

Źródło: sky-watcher.pl, zsl-flying.pl

Foto: Materiały Prasowe Organizatora





___________________________________________________________________________________


PriceRadar Image Banner 468 x 6016
Samouczek - czyli jak zacząć zabawę ze wstawianiem swoich zdjęć na forum