Jak już Państwa informowaliśmy na łamach naszego portalu, dnia 7 i 8 sierpnia 2010r. odbędzie się I Zachodniopomorski Festyn Lotniczy w Wilczych Laskach niedaleko Szczecinka. To niezwykle ciekawa lokalizacja - ze tylko względu na to, że w tym rejonie nie są organizowane pokazy lotnicze.
Na byłym lotnisku wojskowym w Wilczych Laskach koło Szczecinka, niegdyś pełniącym funkcje zapasowego lotniska dla bazy w Pile, a dziś doskonale zachowanym obiekcie z pasem betonowym o długości 2700 m spodziewanych jest bardzo dużo osób. A czeka nich ogromna ilość atrakcji. Między innymi bedzię to kilkadziesiąt maszyn – samolotów i śmigłowców, statków ultralekkich oraz paralotni i motoparalotni. Szczególny nacisk organizatorzy pragną położyć na prezentację rodzimych konstrukcji lotniczych. Stąd, podczas imprezy odbędzie się pokaz premierowy DEDALA – nowego, polskiego samolotu ultralekkiego. Prócz tego, będzie można zobaczyć znane konstrukcje, m.in.: Aero AT-3, JK-05 JUNIORA i Cirrusa, Flight Design CTLS.
Dreszcz emocji wywoła samolot Super Skybolt – amerykański dwupłatowy samolot akrobacyjny, który przyleci do Wilczych Lasek aż z Krosna. W niedzielę – dzięki uprzejmości dyrekcji Lasów Państwowych z Piły i ze Szczecinka – publiczność będzie obserwowała pokaz gaszenia pożaru z użyciem samolotu PZL M-18 DROMADER i śmigłowca Mi-2.
Poniżej przedstawiamy Państwu szerzej nowy polski ultralekki samolot "DEDAL KB".
Mowa o nowej polskiej konstrukcji lotniczej – samolocie ultralekkim „DEDAL KB” skonstruowanym przez pana Kazimierza Barczewskiego, który osobiście zaprezentuje publiczności w Wilczych Laskach pierwszy prototyp tego wspaniałego samolotu.
„DEDAL” KB to jedna z bardzo niewielu rdzennie polskich konstrukcji lotniczych jaka w ostatnich latach powstała w naszym kraju. Dlatego też tym większego znaczenia nabiera fakt, że pierwszy publiczny pokaz tej nowej maszyny odbędzie się właśnie podczas festynu w Wilczych Laskach.
Prezentowany w samolot to dwumiejscowy, całkowicie metalowy dolnopłat napędzany silnikiem Subaru o mocy 100 KM. Samolot posiada stałe podwozie trójkołowe, przystosowane do operowania z niewielkich lotnisk trawiastych.
W procesie tworzenia tej konstrukcji główny nacisk położono na optymalne połączenie doskonałych osiągów, niewielkiej masy oraz ekonomiki użytkowania. Samolot posiada bardzo wygodną i obszerną kabinę dla dwóch pilotów, zapewniając świetną ergonomię podczas przelotów turystycznych na dłuższych trasach.
DEDAL to konstrukcja wszechstronna – skonfigurowana jako samolot szkolno-turystyczny, posiada podwójny zestaw sterów co umożliwia jego zastosowanie do szkolenia początkujących pilotów samolotów ultralekkich.
Projekt DEDAL od samego początku był innowacyjny i ukierunkowany na drobiazgową analizę potrzeb użytkowników. Konstruktor i jego zespół zdecydował się na udostępnienie pierwszego prototypu wielu doskonałym pilotom, którzy wypełniając specjalną ankietę przekazywali swoje uwagi i propozycje twórcom samolotu. Zmiany te były na bieżąco wdrażane a ich owocem będzie samolot DEDAL II, który stanie się wzorcem do produkcji seryjnej. Samolot DEDAL II został już z powodzeniem oblatany i kończy serię testów dopuszczających do użytkowania.
Proces powstawania samolotu DEDAL to przykład możliwości niewielkiego zakładu produkcyjnego oraz dynamicznego zespołu specjalistów z branży lotniczej, wdrażających zaawansowane rozwiązania technologiczne przy ograniczonych możliwościach finansowych. Efekt jest co najmniej zadowalający – już pierwszy prototyp, ten który można zobaczyć w Wilczych Laskach, w całości spełnił pokładane w nim nadzieje. Zmiany i udoskonalenia jakie zostały wprowadzone w DEDALU II to tak naprawdę standaryzacja oraz dostosowanie konstrukcji do produkcji seryjnej. Zarówno DEDAL KB jak i jego młodszy brat DEDAL II wyróżniają się elegancją i dopracowaniem aerodynamicznym płatowca, z bliska widać dbałość o wykonawstwo detali i przemyślane rozwiązania ułatwiające przyszłym użytkownikom jego eksploatację.
Pozostaje mieć nadzieję, że debiutująca konstrukcja zyska uznanie na rynku a podczas kolejnych edycji Zachodniopomorskiego Festynu Lotniczego samoloty DEDAL przybędą w znacznie większej liczbie. Życzymy powodzenia konstruktorowi oraz wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania tej najnowszej polskiej konstrukcji lotniczej.
Dane techniczne samolotu „DEDAL KB”:
Napęd: silnik tłokowy SUBARU EA 81
Moc maksymalna: 95 KM
Rozpiętość skrzydeł - 9,1 m
Długość - 6 m
Rozpiętość statecznika poziomego - 2,25 m
Wysokość - 2,30 m
Powierzchnia nośna - 9,25 m kw
Prędkość przelotowa - 190 km/h
Prędkość maksymalna - 280 km/h
Dane techniczne samolotu „DEDAL II” (model bis):
Napęd: silnik tłokowy Jabiru
Moc maksymalna: 120 KM
Rozpiętość skrzydeł – 8,4 m
Długość - 6 m
Rozpiętość statecznika poziomego - 2,25 m
Wysokość - 2,30 m
Powierzchnia nośna - 8,75 m kw
Prędkość przelotowa - 220 km/h
Prędkość maksymalna - 280 km/h
Więcej informacji o atrakcjach i organizatorach ZFL na www.zsl-flying.pl
Jeszcze raz serdecznie Państwa zapraszamy na lotnisko w Wilczych Laskach!
Źródło: sky-watcher.pl, zsl-flying.pl
Foto: Materiały Prasowe Organizatora